Прескочи към главното съдържание на страницата

Новини


Какво е противовъзпалителната диета и може ли да помогне за контрол на автоимунни състояния?

Текст A

Възпалението помага на тялото да се бори с болестите и в повечето случаи е необходима част от лечебния процес.

Някои хора обаче имат медицинско състояние, при което имунната система не работи както трябва. Тази неизправност може да доведе до трайно или повтарящо се нискостепенно възпаление.

Хроничното възпаление възниква при различни заболявания като псориазис, ревматоиден артрит и астма. Има доказателства, че диета може да помогне за овладяване на симптомите.

Противовъзпалителната диета се основава предимно на прием на плодове и зеленчуци, омега-3 мастни киселини, пълнозърнести храни, растителни протеини, здравословни мазнини и подправки. Не се препоръчва или се ограничава консумацията на преработени храни, червени меса и алкохол.

Противовъзпалителната диета не е специфичен режим, а по-скоро стил на хранене. Примери за такива диети са Средиземноморската диета и DASH диетата.

Много храни на растителна основа са добри източници на антиоксиданти. Някои храни обаче могат да предизвикат образуването на свободни радикали. Примерите включват храни, които хората пържат в многократно загрято готварско масло.

Антиоксидантите са молекули в храната, които помагат за премахване на свободните радикали от тялото. Свободните радикали са естествените странични продукти на някои физиологични метаболитни процеси. Някои външни фактори, като стрес и тютюнопушене, могат да увеличат броя на свободните радикали в организма.

Свободните радикали могат да доведат до увреждане на клетките. Това увреждане увеличава риска от възпаление и може да допринесе за редица заболявания.

Тялото създава някои антиоксиданти, които му помагат да премахва тези токсични вещества, но антиоксидантите от храната също помагат.

Противовъзпалителната диета благоприятства храни, които са богати на антиоксиданти.

Омега-3 мастните киселини, които присъстват в мазната риба, могат да помогнат за намаляване на нивата на възпалителни протеини в организма. Фибрите също могат да имат този ефект според Американската фондация за артрит.

Противовъзпалителната диета може да служи като допълваща терапия при много състояния, които се влошават при хронично възпаление и да помогне за подобряване на здравето на хора с метаболитен синдром, като и да намали риска от онкологични заболявания.

Може ли вегетарианската диета да намали възпалението?

Вегетарианската диета може да бъде вариант за хората, които искат да намалят възпалението. Авторите на преглед през 2019 г. анализират данни от 40 проучвания и стигат до извода, че хората, които спазват вегетарианска диета, вероятно имат по-ниски нива на различни маркери на възпаление.

Изследване от 2017 г. разглежда данните на 268 души, които спазват строга вегетарианска, лакто-ово-вегетарианска или невегетарианска диета. Констатациите предполагат, че консумацията на животински продукти може да увеличи риска от системно възпаление и инсулинова резистентност.

По-ранни изследвания от 2014 г. предполагат, че по-ниските нива на възпаление могат да бъдат ключово предимство на веганската диета.


Коментари 0
За да коментирате трябва да сте влезли в профила си. Вход от тук.


Все още няма коментари.