БРОЙ 4 2010

Актуални генетични аспекти в етиологията на ЗД тип МОДИ

С. Пашкунова, Ал. Савов, К. Тодорова, В. Иванов

MODY (Maturity-Onset Diabetes of the Young) е относително рядка форма на диабет, с характеристиката на ЗД-2 (по-малка от 5% от всички случаи с Т2Д), която се среща при лица под 35-годишна възраст. MODY се характеризира с умерена хипергликемия, без прояви на кетоацидоза, затлъстяване, без доказателства за β-клетъчно автоимунно увреждане. В повечето случаи не е необходимо лечение с инсулин. MODY представлява пример на автозомно-доминантно унаследяване.

Постиженията на молекулярната генетика доказаха съществуването на най-малко шест форми на MODY, всяка от които се причинява от мутация в различен ген, които мутации директно влияят върху β-клетъчната функция. Повечето от идентифицираните до момента гени са локализирани в различни локуси на различни хромозоми (Табл. 1). Най-често идентифицираният мутирал ген при деца и подрастващи е разположен в 23 локус, намиращ се в късото рамо на 23 хромозома - 8р23[2].

Таблл 1. MODY гени

MODY6

NEUROD1

2q32

Рядка

При около 15% от случаите с MODY не се открива носителство на нито една от посочените генни мутации и това дава основание да се предположи, че мутации и в други гени също причиняват MODY и те вероятно ще бъдат открити в близко бъдеще.

Всички MODY-гени се експресират в островните клетки на панкреаса и участват в метаболизма на глюкозата, регулацията на инсулина и други гени, включени в глюкозния транспорт, както и в развитието на феталния панкреас. Поради това, че различните фенотипни форми на MODY се определят от различни гени, за най-правилен терапевтичен избор, от гледна точка на фармакогенетиката, е необходимо генетично изследване (Табл. 2).

Табл. 2. MODY фенотипове

Бъбречни кисти

MODY6

Малко данни

Диета, орални средства, инсулин

Особен интерес представлява мутацията в гена за глюкокиназа - GCK, който не участва в регулацията на други гени[3]. Макар и рядко, GCK заема важно място в глюкозния метаболизъм и инсулиновата секреция. Поради това клиничното протичане и прогноза на MODY2 са различни от тези на останалите типове MODY. Пациентите с MODY2 имат умерена хипергликемия, понякога още при раждането и тя остава относително стабилна през целия живот. Често при жени, носители на MODY2 мутация, диабетът се диагностицира за първи път през бременността. В тези случаи изходът на бременността се определя от това дали майката и плодът са носители на посочената генна мутация. В случаите, когато и майката, и фетусът са MODY2-положителни, не се наблюдава отражение на хипергликемията върху телесното тегло на новороденото. Когато MODY2-негативни фетуси са износвани от MODY 2-положителни майки, новородените са типично макрозомни, поради ефекта на персистиращата хипергликемия през бременността. Обратната комбинация, в случаите когато фетусът, но не и майката, е носител на MODY2-мутация, телесното тегло на новороденото ще бъде с около 500 грама по-малко, поради намалената фетална инсулинова секреция, която забавя растежа[3].

Приблизително една трета от пациентите с MODY 1 и MODY 3 се лекуват с диета, орални хипогликемизиращи средства и инсулин. В миналото, някои пациенти с MODY 3-мутация, погрешно са били класифицирани като Т1Д, поради тежестта, с която е протичало заболяването. Сега се знае, че точно тези пациенти са изключително чувствителни към хипогликемизиращото действие на сулфанилурейните препарати (СУП) и при тях инсулинолечението би могло да бъде спряно и изцяло заменено от лечение със СУП[1].
В заключение, разгадаването на човешкия геном постави началото на т.нар. геномна медицина и очерта нови перспективи. Би могло да се предскаже, че в следващите декади, гените, които се асоциират с повишен риск от възникване и развитие на всички форми на диабет, ще бъдат идентифицирани. По този начин ще се даде отговор на въпроса, как по-точно да се приемат предимствата и се отхвърлят недостатъците на масовото приложение на предсказващите генетични тестове за диабет.

Към настоящия момент провеждането на масови генетични изследвания за генните предиктори за диабет е възпрепятствано. От гледна точка на доказателствената медицина, няколко са причините, поради които те не се прилагат масово в практиката. Тези причини основно се свеждат до липса на контролирана интеграция на геномиката в клиничната практика и липса на пълна база данни на популационно ниво, с която да бъдат обяснени специфичните генни варианти, свързани с предиспозиция към заболяването. Друг съществен момент са все още нерешените проблеми от морално-етичен и социално-правен аспект, свързани със знанието да се живее с предсказан риск от възникване на диабет.

КНИГОПИС:

1. Cox, N. J. et al. Linkage of calpain 10 to type 2 diabetes: the biological rationale.Diabetes, 53, 2004, S19-S25.
2. KIm, S. H. et al. Identification of a locus for maturity-onset diabetes of the young on chromosome 8p23. - Diabetes, 53, 2004, 1375-1384.
3. Stride, A. et A. T. Hattersley. Different genes, different diabetes: lessons from maturity-onset diabetes of the young. – Ann. Med., 34, 2002, 207-216.