Прескочи към главното съдържание на страницата

Архив


БРОЙ 10 2018

Може ли една по-добра сутрешна рутина да доведе до по-добър работен ден?

виж като PDF
Текст A




Ето седем съвета, които да опитате в практиката си

Ако някога сте имали будилник, който не успява да ви събуди, „спешен" проблем, който ви поздравява за добре дошли или сутрешна среща, която ви отнема твърде дълго време, със сигурност знаете колко важни са тези първи часове от деня. Как започваме деня може да определи начина, по който ще работим през останалата част от него. Изследвания показват, че нашата умствена енергия и воля са ограничени всеки ден и бързо могат да бъдат изтощени от прекалено много избори и решения. Няколко твърдо установени навика може да ви помогнат срещу умората от вземането на решения и да увеличат продуктивността ви през останалата част от деня.

Вероятно имате свои собствени сутрешни навици, които сте установили през годините (напр. оправянето на леглото, тичане и чаша кафе). Но имате ли професионални сутрешни навици? Бихте ли били по-съзнателни за начина, по който започвате работния си ден, с цел да направите всеки ден по-продуктивен, ефективен и дори по-приятен? Въпреки че няма доказателства, които да сочат към перфектната утринна рутина в медицинската практика, тази статия представя седем практики, които са помогнали на други лекари.


Започнете „навреме”

Всички знаем, че започването навреме е жизненоважно за един успешен ден, но често е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Как успявате да накарате себе си и всички, с които работите да пристигат навреме и да са готови да приемат първия пациент? Първо, трябва да се изясни какво означава "навреме" в различните позиции във вашия колектив. За лекарите това е един час преди първото посещение на пациента, 30 мин. или 5 мин.? Отговорът зависи от особеностите на вашата практика.

Някои хора идват час до 15 минути преди първия пациент, за да прегледат събраните имейли и пропуснати телефонни обаждания.

Но "навреме" изглежда малко по-различно за д-р Дъглас Илиф, семеен лекар от Топека, Кан. „Първият ми пациент идва винаги в 8:30, а аз винаги пристигам в 7:45, за да взема стетоскопа и писалката си и да се насоча към стаята за прегледи, точно когато медицинската сестра приключва регистрацията на пациента", казва той. „Това е нещо като "инвентарен контрол" точно в момента."

Това сработва за Илиф, защото има добре функциониращ малък екип, който комуникира добре и работи заедно от много години насам. Те не се нуждаят от много прелюдии в своя ден, защото са работили заедно толкова дълго, че всеки познава работа си и пациентите и е ясно, че ще си говорят всеки ден по няколко пъти.

Независимо от начина, по който вашата практика избира да дефинира „навреме", истинският тест е дали вие и вашият персонал сте готови, когато пристигне първият пациент, а не да се опитвате припряно да се организирате в последния момент. Ако някои членове на екипа идват много пъти със закъснение, то може да се наложи да се срещнете с тях поотделно, да разберете какво причинява проблема, да ги насърчите да прегледат личната си сутрешна рутина и след това да ги държите отговорни.


Създайте зона, в която да няма срещи или прекъсвания

В една популярна TED дискусия, авторът и предприемач Джейсън Фрид твърди, че една от най-големите пречки пред производителността на работното място е прекалено многото прекъсвания, особено срещи и мениджъри, проверяващи своите служители. Решението му е „четвъртъци без приказки". Това не може да се осъществи в медицинската практика, но общият принцип може да бъде полезен. Представете си, че в първите моменти на работния ден вие и вашият персонал не сте се събрали за по кафе или пред машината за вода, а вместо това сте си дали малко пространство, без сутрешните срещи или разговори, просто непрекъснато време, за да може всеки да се подготви за деня.

Ако не сте в позиция да предложите подобно нещо, може да пристигнете пред кабинета 15 минути по-рано и да си отделите това време сам за себе си. Какво да правите през това време? Вижте по-долу.


Направете умствено подреждане на “инструментите” за деня

Добър навик в началото на деня е да проведете кратко заседание за планиране. Може да се нарече умствено подреждане на „инструментите” за деня – mise-en-place. Главните готвачи използват тази техника, подреждайки "всичко на мястото си", за да преглеждат рецептите и да съберат всички нужни прибори и съставки в правилните количества, преди да започнат да готвят. Това създава ред, спокойствие и ефективност. По същия начин, Райън Неухофел, семеен лекар в Лорънс, Кан, отделя време всяка сутрин, за да погледне графика си и да се подготви за това, което предстои. Той казва, че независимо каква е причината за посещението, преглежда историята на всеки човек, за да се увери, че грижите за хроничните състояния и за профилактиката са актуални. Тази 10 до 20-минутна сутрешна подготовка, предпазва от това да няма големи изненади по-късно през деня.

Друг подход е човек да се съсредоточава върху следващия пациент по график. Някои лекари обичат да преглеждат пациентите целия ден наведнъж. Друг вариант е да се разгледа всеки пациент точно преди да влезе за преглед, така че информацията да е прясна. Основното нещо е да не влизате в стаята и след това да се опи­тате да си припомните кой е пациентът и за какво е дошъл.

"В допълнение към подготовката за предстоящите задачи на деня, е добре да отделите малко време, за да погледнете напред в календара си", казва Дженифър Брюл, личен лекар от Плевил, Кан. „Преглеждането на седмичните прегледи в календара ми помага да предвидя евентуалните проблеми или конфликти, които могат да се породят, и мога да пренаредя проактивно програмата си", казва тя.


Започнете с най-трудното, както казва Марк Твен

На Марк Твен са приписвани думите: „Изяжте жива жаба преди всичко друго сутринта и няма да ви се случи нищо по-лошо през останалата част от деня". С други думи, ако имате важна задача, която е предизвикателство или която вероятно ще отнеме много време, справете се с нея възможно най-рано през деня.

Един пример е да направите сутринта тренировката си, а не да чакате до края на деня и евентуално да я изтървете накрая. Ако отметнете това рано, ще имате психологическо чувство на победа от сутринта.

Други примери са сложен телефонен разговор, електронен отчет, който трябва да се приключи и изпрати или разговор със служител, който се е провинил наскоро.


Планирайте в перспектива

За да се противопоставите на тази "жаба", уверете се, че денят ви включва нещо, което ви харесва.

Ходенето пеша до работа или карането на колело до работа може да се превърне в удоволствие, ако се избере правилният маршрут.

Ако не сте толкова дисциплиниран, полезна техника е да поставите нещо позитивно във вашия списък със задачи за деня. Авторът Доналд Милър препоръчва да се идентифицират следните елементи преди да започне вашият работен ден:

  • Ако можех да повторя деня си, бих…” Тази мисъл би помогнала да не пропуснете позитивни емоции, като проследите деня си от начало до края преди да е започнал.
  • „Неща, които ще ми харесат”. Това може да е всичко – от лате, през специална семейна вечеря или концерт на някое от децата.

Записването на тези неща и дори запазването им в дневник за бъдещи справки „ще ви попречи да се захванете с тривиални проблеми и ще ви позволи да се съсредоточите повече върху това, което наистина има значение", пише Милър.


Разменяйте по няколко думи с екипа набързо

Това не е среща на екипа, а по-скоро кратка проверка за проблемите и хода на работата през деня.
Например вашият екип може да прегледа графика и да идентифицира потенциалните пациенти, които няма да се явят. Свободно време, когато може да прегледате някой пациент без час със спешен проблем, или пациенти, които изискват допълнителни манипулации.


Започнете от предната вечер

Да имаш купчина незавършена работа на бюрото си от предишния ден, не е начин да започнете нов ден. Вместо това е добър навик да да се заемете с някои телефонни обаждания, имейли и т.н., преди да приключите текущия работен ден. Целта не е „пощенска кутия на нула", но не бихте искали да имате пощенска кутия с 5 000 непрочетени писма. „Най-важното, което се препоръчва, е да останете в кабинета, ако е възможно, докато се свърши цялата работа, включително и графика", казва Блок. „По този начин започвате свежи всяка сутрин, за да започнете нов ден”.

Въпреки че не винаги е възможно да завършим цялата работа за деня, правете така, че поне да сте видели резултатите от изследванията, пуснати предния ден. Можете също така да привлечете персонала си, за да ви помогне да имате начален старт на следващия ден. Някой от екипа ви да прегледа утрешните прегледи и да подчертае всички очаквани по-сложни прегледи, като неочаквана находка от скенер или пациент, който е изписан наскоро от болницата. Това ви дава възможност да прегледате тези данни, да обсъдите находките с колеги и да сте напълно готови за пациента. Открийте кое ще сработи при вас.

Наличието на ефективна сутрешна рутинна стратегия е печеливша при всички положения. Това прави деня по-добър за персонала, пациентите и лекарите. Ако сутрешната ви програма не сработи за вас, не се страхувайте да си го признаете и опитайте нещо ново. Но каквото и да правите, не забравяйте кафето!