БРОЙ 6 2018

Дефендил имуноглюкан имуномодулиращо действие

д-р Аницвете Ничева, дм
Детска клиника, Втора МБАЛ, гр. София

Бета глюканите са природни имуностимулатори с благоприятен ефект над имунната система в детска възраст, скъсяват периода на боледуване и улесняват възстановяването след вирусни и бактериални инфекции. Подходящи са при често боледуващи деца, за профилактика на грип през есенно-зимния период, като допълващо лечение при остри инфекции на дихателната система, при усилена физическа и умствена дейност.

Бета глюканите активират макрофагите и усилват фагоцитозата на патогените.

Бета глюканите са биологично активни, природни полизахариди, които се извличат от микроорганизми (дрожди, бактерии), гъби и зърнени култури. Съдържат се в клетъчните стени на хлебна мая, трици от ечемик, овес и гъби[20,22]. Дрождите Saccharomyces ce­re­­visiae са един от естествените източници на β-глюкани. Особено полезни, с доказан имуномодулиращ ефект са бета глюканите, извлечени от растителни гъби, като гъбата кладница и японските гъби шийтаке и майтаке.

Ролята на β-глюканите е свързана със засилване активността на макрофагите и способността им да фагоцитират бактерии, стимулират производството на T-Ly, цитокини и повишават локалната защита на бронхиалната и чревна лигавици. В по-високи дози имат директно антимикробно действие. Предвид имуномодулиращия им ефект над фагоцитозата (Фиг. 1 и Фиг. 2), извлечените от гъбите β-глюкани са били наречени „модификатори на биологичния отговор”[13].

Фигура 1: Фагоцитоза[23]

Фигура 2: Кръвна натривка – макрофаги с фагоцитирани частици (стрелки)[26]

Бета глюканите се различават по молекулна маса, разтворимост, вискозитет и химична структура, което оказва влияние на биологичната и имунологичната им активност[18]. Извлечените от мая и гъби, бета глюкани съдържат 1,3 гликозидни връзки с 1,6 странични вериги, докато зърнените съдържат едновременно β-1,3 и β-1,4 структурни връзки. Локализацията, дължината и честотата на страничните вериги имат значение за имуномодулацията[20].

Бета глюканите се захващат за определени рецептори по макрофагите и ги активират. Суплементирането с β-глюкани води до активиране на макрофагите, които ги разпознават като чужди тела и ги фагоцитират[9,17]. Подобен е принципът на антитуморното им действие[2,5,19]. Бета глюканите активират макрофагите и усилват фагоцитозата на патогени и мутирали клетки.

Бета глюканите, съдържащи се в гъбите шийтаке, майтаке и рейши, имат антиканцерогенна активност, стимулират фагоцитите и NK клетките. В

Япония са лицензирани като имуностимулатор при злокачествени заболявания, по време на химиотерапия за по-добро възстановяване на кръвотворната система и за защита от инфекции[24].

Извлечените от зърнени храни, мая и гъби β-глюкани благоприятстват чревния мотилитет при запек[4,8] и модулират мукозния имунитет на чревния тракт[16].

Установено е, че при вирусни инфекции и грип β-глюканите повишават продукцията и активността на T-Ly, които заедно с активираните макрофаги атакуват вирусите[25]. Бета глюканите повлияват производството на цитокини. Приемът на β-глюкани, извлечени от мая, намалява нивата на IL-4 и IL-5 при алергичен ринит и повишава нивата на IL-12[12].

Defendyl® Imunoglucan

Defendyl® Imunoglucan е хранителна добавка с имуностимулиращ ефект, съдържа естествен биоактивен имуноглюкан β-(1,3/1,6)-D-Glucan, изолиран от гъбата кладница (Pleurotus ostreatus).

Defendyl® сироп е подходящ за деца над 1 год. възраст, съдържа имуноактивен бета глюкан и вит. С. За повишаване съпротивителните сили на организма се препоръчва превантивен прием в доза 1 ml/5 kg веднъж дневно сутрин на гладно в продължение на 1 до 3 месеца. При остри симптоми на инфекция дозата се повишава на 2 ml/5 kg, на един или разделена на два приема дневно за 3-5 дни, след което се продължава с превантивната доза 1 ml/5 kg дневно.

Defendyl® капсули е подходящ за деца над 7 год. възраст и възрастни. Съдържа бета-глюкани, вит. С и Zn. За повишаване съпротивителните сили на организма се приемат 1-2 капсули веднъж дневно в продължение на 1 до 3 месеца. В остър стадий на инфекция се прие­мат 3 капсули дневно за 3 до 5 дни, след което се продължава с 1-2 капсули дневно сутрин или вечер на гладно. Подходящ е превантивен прием през есенно-зимния период, при чести инфекции, умора, при физическо натоварване и стрес. В една капсула се съдържат 100 mg имуноглюкан (Beta-(1,3/1,6)-D-Glucan), 60 mg вит. С и 5 mg Zn.

Безопасността и имуностимулиращият ефект на Defendyl® са потвърдени с клинични изследвания при възрастни и деца над 1 год. възраст.

Имуноглюканът в Defendyl® представлява неразтворим полизахарид, който се отделя във вид на влакнини (фибри) и не предизвиква нежелани ефекти. Бета глюканът в Defendyl® усилва фагоцитарната активност на макрофагите, а вит. С предпазва клетките от оксидативен стрес.

Добавеният в Defendyl® вит. С като антиоксидант увеличава устойчивостта към инфекции и неблагоприятни фактори на околната среда, спомага за регенерация на тъканите, образуването на колаген, за нормалната пропускливост и еластичност на съдовите стени.

Цинкът (Zn) е микроелемент с важна биологична роля за ензимната активност, обмяната на веществата и синтеза на ДНК. Zn е съставна част на множество ензими, необходим е за репликацията на ДНК, свързва се в комплекс с хормони (инсулин), участва в образуването на колаген и благоприятства за зарастването на рани. Необходим е за растежа и за имунната защита.

Имуномодулиращият ефект на бета глюканите в Дефендил се потвърждава от клинични изследвания. При клинично проучване в Словения 71% от проследяваните деца, приемали имуноглюкан, са били със значително намалена (над 50%) честота на инфекциите на дихателните пътища[11,14]. Друго проучване при спортисти, приемали Дефендил имуноглюкан, установява повишена активност на NK клетките с намаляване на имуносупресията след интензивни физически упражнения[6]. Приемът на Дефендил преди и след ваксинация повишава параметрите на неспецифичния имунитет и производството на антитела[10].

Дефендил е с много добра поносимост.

Противопоказания

Не се прилага в хода на имуносупресивна терапия за онкохематологични заболявания, след трансплантация на органи, автоимунни заболявания, бременност, при алергия към някоя от съставките.

Показания

Показания за приложение на Defendyl® Imunoglucan:

• Често боледуващи от вирусни и бактериални инфекции деца и възрастни.
  • Остри респираторни инфекции.
  • Превантивен прием през есенно-зимния сезон.
  • При ваксинация.
  • Интензивна умствена и физическа работа.
  • В периода на възстановяване след боледуване.

Приемът на Defendy имуноглюкан е подходящ за употреба при деца и възрастни със склонност към чести бактериални, вирусни или гъбични инфекции. Скъсява периода на боледуване и улеснява възстановяването на имунната система след инфекции, неблагоприятни фактори на околната среда и физическо натоварване.

1.    Антонов Н. Петър Димков – за живота без болести. Гея-Либрис, София, 1994.
2.    Adams, Elizabeth L (2008). "Differential High-Affinity Interaction of Dectin-1 with Natural or Synthetic Glucans Is Dependent upon Primary Structure and Is Influenced by Polymer Chain Length and Side-Chain Branching". The Journal of Pharmocology and Experimental Therapeutics.
3.    Anderson, James D (1984). "Hypocholesterolemic effects of oat-bran or bean intake for hypercholesterolemic men". The American Journal of Clinical Nutrition.
4.    Battilana, P; Ornstein K; Minehira K; Schwarz JM; Acheson K; Schneiter P; Burri J; Jéquier E; Tappy L (May 2001). "Mechanisms of action of beta-glucan in postprandial glucose metabolism in healthy men". European journal of clinical nutrition. England: Nature Publishing Group. 55 (5): 327–333.
5.    Barsanti, Laura (17 January 2011). "Chemistry, physico-chemistry and applications linked to biological activities of β-glucans.". Natural Product Reports.
6.    Bobovcak M. Kuniakova R. Gabriz J. et al. Effect of pleuran (ß-glucan from Pleurotus ostreatus) supplementation on cellular immune response after intensive exercise in elite athletes. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism 2010; 35: 755-762.
7.    Campa C, Schmitt-Kopplin P, Cataldi TR, Bufo SA, Freitag D, Kettrup A (2000). "Analysis of cyanogenic glycosides by micellar capillary electrophoresis". Journal of Chromatography B. 739: 95–100.
8.    Dongowski, G; Huth M; Gebhardt E; Flamme W (December 2002). "Dietary fiber-rich barley products beneficially affect the intestinal tract of rats". The Journal of Nutrition. United States: American Society of Nutritional Sciences. 132 (12): 3704–3714.
9.    GD; Gordon S. (Sep 6, 2001). "Immune recognition. A new receptor for beta-glucans". Nature. 413 (6851): 36–38.
10.    Haladova E. Mojzisova J. Smrco P. et al. Immunomodulatory effect of pleuran on specific and non-specific immunity after vaccination in puppies. Acta Veterinaria Hungarica 2011; 59: 77-86.
11.    Jesenak M. Sanislo L. Kuniakova R. et al. Imunoglukan P4H® in the prevention of recurrent respiratory infections in childhood. Cesko-slovenska Pediatrie 2010; 65: 639-647.
12.    Kirmaz C. Bayrak P. Yilmaz O. Yuksel H. (June 2005). "Effects of glucan treatment on the Th1/Th2 balance in patients with allergic rhinitis: a double-blind placebo-controlled study".European cytokine network. France: John Libbey Eurotext. 16(2): 128–134.
13.    Miura NN. Ohno N. Aketagawa J. Tamura H. Tanaka S. Yadomae T (January 1996). "Blood clearance of (1-->3)-beta-D-glucan in MRL lpr/lpr mice". FEMS Immunology and Medical Microbiology. England: Blackwell Publishing. 13 (1): 51–57.
14.    Pasnik J. Ślemp A. Cywinska-Bernas A. Zeman K. Jesenak M; Preventive effect of pleuran (β-glucan from Pleurotus ostreatus) in children with recurrent respiratory tract infections – open-label prospective study. Curr Pediatr Res 2017; 21 (1): 99-104.
15.    Singh PK, Parsek MR, Greenberg EP, Welsh MJ (2002). "A component of innate immunity prevents bacterial biofilm development". Nature. 417 (6888): 552–5.
16.    Tsukada C. Yokoyama H. Miyaji C. Ishimoto Y. Kawamura H; Abo T (January 2003). "Immunopotentiation of intraepithelial lymphocytes in the intestine by oral administrations of beta-glucan". Cellular immunology. United States: Academic Press.221 (1): 1–5.
17.    Vetvicka V. Dvorak B. Vetvickova J. Richter J. Krizan J. Sima P. Yvin JC (2007-03-10). "Orally administered marine(1->3) beta-D-glucan Phycarine stimulates both humoral and cellular immunity". International journal of biological macromolecules. England: Butterworth-Heinemann. 40 (4): 291–294.
18.    Volman, Julia J (20 November 2007). "Dietary modulation of immune function by β-glucans". Physiology & Behaviour.
19.    Wasser, S.P. (November 2002). "Medicinal mushrooms as a source of antitumor and immunomodulating polysaccharid es".Applied Microbiology and Biotechnology 24.
20.    Wasser, SP; Weis AL (1999). "Therapeutic effects of substances occurring in higher Basidiomycetes mushrooms: a modern perspective". Critical reviews in immunology. United States: Begell House. 19 (1): 65–96.
21.    www. astrographics.com. Dennis Kunkel Science and technology. Digital Image Galleries.
22.    http://biopogled.com/ Ползите от Бета Глюкан 20/12/2014.
23.    http:// futsci.com/uploads/manager/Phagocytosis.jpg
24.    http://puls.bg/health/hot-news/news_9616.html
25.    http://walmark.eu/bg/ Да подсилим детския имунитет с бета глюкани. 6.12.2012.
26.    ttp://pixshark.com/phagocytes-microscope