БРОЙ 10 2019

10 страховити гена, които можем да наследим от родителите си. Част II

Гените определят нашите физически и нефизически белези. Наследяваме ги от родителите си, но дали винаги това е за добро? Някои от тях не са за предпочитане и бихме живели много по-комфортно без тях. Много хора страдат от тежки състояния, и се лекуват цял живот само заради унаследяването на грешните гени. Тук не говорим за заболявания като синдрома на Даун, а за болести, за които не бихте предположили, че са свързани с унаследяването на гени.

6. Гени на болката в гърба

През 2018 г. изследователи обявяват откритието на 3 гена, свързани с хроничната болка в гърба след проучване с 29 000 участници, страдащи от това състояние. Групата била част от по-голяма извадка от 158 000 европейци, включени в проучването. Единият от гените е SOX5, който е най-доминантният от трите гена. Той участва активно в ембрионалното развитие. За другите два гена се знае, че единият участва в развитието на гръбначния стълб, докато другият е свързан с развитие на дискова херния – състояние, което може да доведе до болки в гърба.

7. Ген на песимизма

Екип от изследователи, ръководени от Ребека Тод от University of British Columbia открили, че да бъдеш песимистичен или с негативно мислене може да се дължи именно на гените, които носиш. Отговорният ген е ADRA2B, който е един от основните гени, отговорни за нашите емоции. ADRA2B трябва да не съдържа определени аминокиселини, за да бъде причина за песимистично настроение. Хора с липсващите АК са по-склонни по-често да забелязват негативните събития около себе си, отколкото хубавите. Например, по-лесно биха забелязали човек на улицата, приличащ на престъпник, отколкото група играещи си деца. Песимистичният ADRA2B ген бил открит по време на проучване, в което участвали 200 души. На групата били показани две думи в бърза последователност и молба да обърнат внимание на втората дума. Хората, носещи песимистичния ADRA2B ген, често не разпознават втората дума, особено ако тя е с по-положителен заряд от първата. Някои изследователи вярват, че съществуването на песимистични гени е заблуда. Те твърдят, че песимистичното поведение се определя от съществуването не само на един ген, а на няколко.

8. Генът на проблемите с белия дроб

Викингите страдали от тежка интестинална форма на паразитна инфекция. Това се установява в проби от фекалии, намерени в древни викингски тоалетни. Паразитите секретирали ензими (протеази), които могат да увредят вътрешните органи, включително белия и черния дроб. Имунната система на викингите успявала да се пребори с всяка увреда, дължаща се на мутация на гена алфа-1-антитрипсин (A1AT). Нормалният A1AT ген протектира органите от протеазите, произведени от имунната система. Мутиралата версия също протектирала викингите от протеазите, секретирани от паразитите. Без нормалния или мутиралия ген протеазите имали способността да увредят белия дроб, причиняващи здравословни проблеми като хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ) и емфизем. Учени от Liverpool School of Tropical Medicine наблюдавали, че много от викингските наследници, които са над 300 милиона души днес, страдат от белодробни проблеми като емфизем. Изследване открива, че наследниците на викингите са в по-голям риск от белодробни проблеми, защото мутиралият ген за A1AT, наследен от предшествениците им, не предлага същата протекция срещу протеазите, произвеждани от имунната система. Разбира се, рискът викингски наследник да има белодробни проблеми се увеличава, ако е пушач.

9. Гени на безсънието

Проучване, обхващащо 113 006 души открива съществуването на ген, който може да причини безсъние. Интересно е, че някои от тези гени били вече обвинени в причиняването и на други неприятни състояния, като депресия, тревожни разстройства и синдром на неспокойните крака (RLS), всяко от които може да доведе до безсъние. Интересно е, че хората с безсъние често страдат от едно или повече от тези състояния едновременно. Един от гените е MEIS1, който се свърза също и с RLS и периодични движения на крайниците по време на сън (PLMS). Страдащите от RLS често имат порив да движат краката си, което води до безсъние и умора. PLMS е подобно състояние, с изключение на факта, че страдащите от него движат крайниците си по време на сън, без да се събуждат. Обикновено тези хора се събуждат уморени на следващата сутрин.

10. Ген на говоренето

Смята се, че жените говорят повече от мъжете. Това твърдение е подкрепено от проучване, което показва, че жените изговарят около 20 000 думи на ден, докато мъжете употребяват само около 7000. Жените по-лесно учат езици от мъжете и се научават да говорят и четат по-бързо. Проучване, проведено от University of Maryland School of Medicine, открива, че всичко това може да е заложено в гените. Изследователите посочват FOXP2 гена, който е един от многото гени, отговорни за речта на хората. FOXP2 генът секретира специален протеин в мозъка. Изследователите свързват този протеин с по-общителната природа на жените. Проучването включвало малка извадка от 10 деца – 5 момчета и 5 момичета. Оказало се, че момичетата имат 30% повече от този протеин. Въпреки че изследователите смятат, че тяхното проучване е добро начало, не го възприемат като заключително заради малката група участници.