Прескочи към главното съдържание на страницата

Архив


БРОЙ 5 2019

Какво прави лекаря добър? 7 изненадващо полезни способности на добрите лекари

виж като PDF
Текст A




Какво точно означава да бъдеш лекар? Изисква се сериозен запас от интелигентност и мотивация, само за да бъдеш приет в медицински университет, а след това – изключителна упоритост, за да издържиш трудните години на обучение.

Но какво точно се изисква, за да бъдеш наистина успешен веднъж щом си напуснал университета? Какво точно е това, което прави лекаря блестящ специалист?

Освен IQ-то и упоритостта съществуват редица дребни умения, които често биват пренебрегвани, а се оказват от ключово значение за професионалния успех и личното удовлетворение.


Добрите лекари умеят да комуникират добре

Да бъдеш добър слушател е ключово, за да бъдеш добър лекар. Пациентът ще сподели какво му е, ако просто бъде оставен да поговори.

Обикновено лекарите бързат да прекъснат пациентите си в рамките на първите секунди от разговора, а ако просто решат да послушат какво им споделят пациентите, могат бързо да намерят отговор на въпросите си и лесно да открият това, което търсят. В крайна сметка добрата комуникация не е просто за създаване на приятелски взаимоотношения с пациентите, а и за насочване към правилната диагноза.

Друго витално необходимо умение за лекарите е да демонстрират загриженост към пациентите си и да обясняват добре поставените им диагнози.

Докторът трябва да дава на пациентите си времето, от което се нуждаят и заслужават. Те трябва да отговарят на въпросите им, използвайки език, който е лесен за разбиране, без да използват твърде много медицинска терминология. Трябва да бъдат честни, но да умеят да дават и надежда, дори когато ситуацията е трудна. Трябва да карат пациентите си да се чувстват сякаш имат силата да подобрят собственото си здраве.


Добрите лекари са организирани

Още от малка възраст децата в училище се учат да практикуват организираност, за да бъдат успешни в училище. В медицината е същото – не можеш да успееш без добра организация и без наблюдателност. Лекарят трябва да бъде сигурен, че на пациентите му са препоръчани скрининг тестове, че на въпросите им е отговорено и до излизането от кабинета вече знаят какво се изисква от тях за подобряване на състоянието им. Трябва да бъде внимателен за проследяването на всяко назначено изследване и да изкоментира резултатите от него с пациента си.


Добрите лекари създават у пациентите си усещането, че някой се грижи за тях

За пациентите няма значение дали сте били най-добрият от випуска, дали имате отлични оценки или сте специализарали в престижна клиника.

Няма значение дали сте публикували статии, с които сте печелили награди, или сте участвали в големи проучвания. Пациентите имат нужда да почувстват, че са в добри ръце.

Какво е нужно, за да бъдеш лекар, на когото пациентите да вярват?

Добрият лекар знае как да накара пациента да се чувства сякаш е обгрижван и неговото мнение има значение. Грижата може да се изразява в активно слушане и задаване на отворени въпроси.

Има дребни неща, които можеш да правиш, за да накараш пациента да се почувства наистина ценен. Такива, като задаване на въпроси за работата или семейството, показват, че се интересуваш от пациента като човек. Пациентът не е просто списък от диагнози и лекарства. Дори това, че седиш и го слушаш му показва, че за теб той е приоритет. Да накараш пациента да се почувства обгрижван, е начин за изграждане на силна връзка и поставянето на основите на добре работещи взаимоотношения.


Добрите лекари са любопитни

Когато пациентът се представя с объркващи симптоми, добрият лекар трябва да се остави вроденото му любопитство да го отведе до правилната диагноза, дори това да значи търсене сред източници, с които не си служи често. При наличието на обезпокояващи и объркващи симптоми, добрият лекар трябва да има желание активно да търси, за да разбере какво му има. Това може да изисква допълнителни проучвания, консултация с колеги или отделяне на повече време за сглобяване на всичките детайли от анамнезата.

Добрият лекар ще отдели време да последва любопитството си и да открие отговорите в името на здравето на пациента, вместо да бърза и да постави диагноза набързо, което лесно може да доведе до грешка.
 

Добрите лекари работят заедно в името на пациентите

Необходимостта от добри комуникационни умения е ключова при общуването не само с пациентите, но и сред различните слоеве на медицинските среди. Когато пациентът постъпи в болница, неговият личен лекар често остава неинформиран, освен ако самият пациент или някой член от семейството не сподели този факт.

Добрият клиничен лекар, ще се обади или ще информира по друг начин личния лекар на пациента за постъпването му в болница. От своя страна, личният лекар би трябвало да се запознае с медицинската документация на пациента и да предложи проследяване на състоянието му след изписване от болница. По същия начин един добър медицински специалист ще изисква участието на личния лекар на пациента при каквато и да било процедура или лечение.

Добрите лекари знаят, че не са участници в моноспектакъл, а е по-добре да бъдат ключови играчи в един печеливш медицински екип. Да умееш да работиш в екип е от изключителна важност.


Добрите лекари защитават пациентите си

Добрите лекари правят каквото се налага, за да помогнат на своите пациенти. Независимо дали това означава да им помогнат в навигирането сред здравната система с намирането на добър специалист или назначаване на прескрипциите, от които имат нужда, те трябва с желание да дават помощта си. Добрият лекар е добър адвокат за пациентите си. Това означава да искаш да помогнеш на пациента да получи бързо назначеното му лечение, диагностично изследване или консултация със специалист, да се включи в програма за помощ на хора в същото състояние или достъп до определени грижи, напр. болногледач или физиотерапевт. Най-добрите лекари са готови да минат през девет планини в името на здравето на пациентите си.


Добрите лекари са тактични

Това, което различава добрите от най-добрите лекари, е тактичността. Лекарите трябва освен да слушат с внимание пациентите си, да проявяват и емпатия към тях. Не бива да бъдат арогантни и снизходителни. Трябва да третират останалите, както сами биха искали да бъдат третирани. Проявяването на такт към пациента е от критично значение за спечелване на доверието му. Добрият лекар е професионалист, но също е състрадателен към всеки, вкл. пациентите си, семействата им, колегите и персонала.

Както виждате, няма една вълшебна съставка. Няма нещо като универсален модел на поведение за добрия лекар, но практикуването на изброените умения ще ви помогне бързо да се почувствате поне малко по-успешни в кариерата си.