Прескочи към главното съдържание на страницата

Архив


БРОЙ 2 2020

Големи идеи за практиката

виж като PDF
Текст A




За съжаление, големите идеи могат да бъдат трудни за реализация, особено в условията на икономика с нарастващи разходи и стационaрни приходи. Когато установите, че плувате в мътни води, е трудно да мислите за друго, освен за това да останете на повърхността. Но точно тогава се нуждаете от голяма идея.

Така че, ако вашата практика е изправена пред проблем или просто има нужда от малко вдъхновение, прочетете нататък.


Запитайте се какво казва чакалнята пред кабинета Ви за Вас?

Лекарите не са известни със своето специално отношение към нуждите на пациента в чакалнята. Нерядко се срещат няколко събрани един до друг стола с метални крака, лошо осветление, овехтели и не съвсем чисти килими. Ако има списания и брошури, те са стари или изпокъсани.

Поставете си изисквания чакалнята да бъде също толкова функционална за онези, които трябва да чакат „отпред“, както и за вас „в кухнята”.

Чакалнята е създадена, за да демонстрира уважението ни към пациентите, което може да бъде постигнато по няколко начина.

Поставете удобни столове, с облегалки и дървени подлакътници или пък заложете на диван. Прости удобства, но толкова ценени. Отделете малко пространство под формата на мини-кухня – ъгъл за кафе и чай, хладилник с малки кутии сок и сода (включително диетични).

Пациентите ще са много приятно изненадани да открият, че освежаващите напитки са безплатни. По време на различни празници като Коледа и Великден, може да предлагате тематично декорирани бисквитки и други лакомства. Помислете за поставяне на телевизор с няколко комплекта безжични слушалки. Тези, които искат да слушат телевизора, могат да го направят без да смущават другите. В чакалнята, както и в кабинета, е уместно да има високи прозорци, които да осигуряват достатъчно естествена светлина и същевременно да създават усещане за уют. Светлината осигурява отлична работна среда за персонала и се цени високо от пациентите.

Ще се изненадате от ефекта на такива малки, но значими промени. Това показва, че наистина се грижите за пациентите през цялото време.

Помислете за онези пациенти, които чакат в претъпкана и неугледна чакалня например 30 минути. Когато се срещнат с лекаря си, те вече са негативно настроени. От друга страна, ако удобно четат вестника и изпиват чаша кафе, дори ако трябва да изчакат повече време, те знаят, че сте загрижени и се интересувате от тях.


Решавайте проблемите както го правят в Тойота

Пациентите са се увеличили, персоналът не достига, пропуснатите телефонни обаждания растат, пациентите чакат все повече и са все по-недоволни… звучи ли ви познато? Може ли да е по-лошо – разбира се! Добавете към това и грипна епидемия и болничен на медицинската сестра! Несъмнено отчаяно се нуждаете от максимално повишаване на ефективността на работата. При това бързо.

Свикайте среща на всички работещи и ангажирани във вашата практика и попитайте къде са проблемите им. След това проучете всеки проблем, като се запитате – защо? Например всички са недоволни, че работят до късно. Защо? Изоставате от графика. Защо? Пациентите се забавят. Защо? Работата постоянно се прекъсва от телефонни обаждания, докато други пациенти биват преглеждани. Защо?

Този подход е пример за добре известната техника за подобряване на качеството, известна като „Five Whys“(петте Защо), разработена от Toyota.

Чрез описания експеримент всички разбират как неефективността в отделните звена създава ефект на доминото.

Когато осъзнаете какви са проблемите, можете да стартирате мисия „Ефективност на работата“. Целта е да се увеличи ефективността, да се премахне преработването и да се подобри удовлетворението на всички.

Под мотото „да свършим с днешната работа днес” се запитайте защо правите нещата точно по този начин и подходете към решението с т.нар. мозъчна атака „brainstorming”.

Когато бъдат взети консенсусни решения, на всеки е вменена отговорността за реализирането на съответна идея, което да бъде разгледано на следващата среща на екипа. Обичайно срещите се провеждат на всеки две седмици. Ще останете удивени колко бързи резултати ще постигнете.


Следвайте примера на таралежа

В своят бестселър „Good to Great” (От добър до велик) Джим Колинс категоризира бизнес лидерите като таралежи или лисици, цитирайки древногръцки поет, който казва: „Лисицата знае много неща, но таралежът знае едно голямо нещо.“ Въз основа на своите изследвания върху стотици американски компании, Колинс установява, че таралежите са най-успешни, защото разбират в какво са най-добри, какво им носи най-много пари и кое им харесва и ги привлича. Според автора най-добрите компании имплементират това разбиране в проста, прозрачна концепция, на която се уповават. Лисиците, от друга страна, са по-малко успешни, защото усилията им са разпилени и непостоянни.

Повечето семейни лекари години наред ръководят практиката си като лисица. Опитват се да направят всичко. Правят всевъзможни изследвания и процедури. Отпускат лекарства и хранителни добавки. Освен това преглеждат множество пациенти в кабинета, някои посещават и по домовете. Всичко това представлява услуга за пациента, но също така изисква персонал, време и оборудване, което често компенсира ползата за практиката. Може би е време да съсредоточите усилията си.

Възприемете „wellness“ подход, основан на усещането за щастие, удовлетвореност, благополучие и благосъстояние. Спрете да се опитвате да правите всичко за всички пациенти. Това ще ви позволи да се съсредоточите най-вече върху амбулаторната си практика, обърнете внимание на профилактичните прегледи като крайъгълен камък на грижите, които предлагате. Ако концентрирате усилията си, ще практикувате и по-ефективно, може дори да намалите нужния персонал. Ще прекарвате по-малко време в работа и ще имате повече време със семейството и хобитата си.

Общата медицина предлага неограничени възможности, в които можете да намерите своята ниша. Първо определете какво правите най-добре и ви харесва най-много. След това намерете икономическия двигател, чрез който това си струва времето и усилията. Ако организирате медицинската си практика в такива рамки, тогава ще бъдете успешни и удовлетворени.


Вършете всичко, но приемете малко помощ

Да вземем за пример практика с един лекар, който се занимава с всичко. Той може да се справи, ако посвети буквално цялото си активно време на своята работа. Ако се замислим, става ясно, че това няма как да е устойчиво във времето.

Когато се присъедини втори лекар към практиката, или трябва да се ангажират двамата да вършат всичко – при това рационално, или да се намали обемът на работа.

Замислете се за една много проста идея. В нашата практика за двама лекари само един лекар в даден момент би бил в кабинета; другият би бил в болницата и обратно. Планът се свежда до следното. Лекар А ще работи в понеделник, сряда и петък в практиката от 9:00 до 14:00. В тези дни лекарят Б ще работи извън клиниката, правейки домашни посещения и др. Лекар Б ще се върне в кабинета, за да работи между 14:00 и 17:00 ч. През това време лекар А ще прави домашните посещения и консултации или пък ще приема извънредни пациенти в късния следобед.

В четвъртък лекар А работи извън практиката преди обяд, а в четвъртък следобяд. Лекар Б ще помогне, само ако е необходимо.

По същество тази система гарантира ефективен работен процес, доволни пациенти, никакво бързане, гъвкаво работно време.

Можете да имате всичко. Просто бъдете наясно какво е „всичко“. Можете да изберете краткосрочна печалба и двамата да работят по 10-часови смени ежедневно. Но това не би служило нито на лекарите, нито на пациентите им. Докато някой от тях не се разболее в резултат от хроничната преумора.

Няма нищо по-пълноценно и следователно по-важно за нас от това да приемете пациентите си в кабинета, да им съдействате за болнично лечение или рехабилитация, да им помогнете в организацията на грижите за новороденото си дете или внуче. Това е реалност, която е достъпна за всеки, който се ангажира с нея и се възползва от предимствата.