Прескочи към главното съдържание на страницата

Архив


БРОЙ 10 2016

Как да се справим със здравно-необразованите пациенти?

виж като PDF
Текст A




42-годишен университетски професор идва на преглед, защото кръвното му налягане било гранично повишено, когато го е измерил наскоро. При измерването му в кабинета се установява, че то наистина е гранично повишено, но няма други оплаквания и всичко останало от физикалния преглед е нормално, включително теглото му и лабораторните тестове. Вие му препоръчвате да намали приема на натрий и да види дали това ще понижи кръвното налягане. Той се съгласява и се разбирате да дойде на преглед след един месец.

При последващия преглед кръвното налягане е непроменено. Когато го питате как се справя с диетата с ниско съдържание на натрий, той неохотно признава, че всъщност не знае какво е натрий, нито пък знае в кои храни се съдържа и затова не е променил нищо в диетата си.

Няколко седмици по-късно, ваш 3-годишен пациент е откаран в спешното отделение и по-късно хоспитализиран в местната болница заради остра чернодробна недостатъчност. Детето е имало инфекция на горните дихателни пътища с треска и вие сте инструктирали майката при предишното посещение да дава на дъщеря си ацетаминофен при повишаване на температурата. Въпреки това майката не разбира инструкциите за дозиране върху етикета и дава на дъщеря си три пъти по-висока доза, в резултат на което настъпва увреждане на черния дроб.

Здравната грамотност е способността на пациентите да разбират и използват информация, свързана със здравето, за да вземат добри решения за медицинското си обслужване и личното си здраве. За съжаление, много хора имат ограничена здравна грамотност, но лекарите често не обръщат внимание на това при общуването си с тях. Това може да доведе до неразбиране препоръките на лекаря, здравно-образователните материали, етикетите на лекарствата. Казано по-просто, обърканите пациенти могат да доведат до повече хоспитализации, по-лошо здравословно състояние и по-високи разходи за здравеопазване.

Като лекар е ваша отговорност да подобрите здравната грамотност чрез промяна на начина, по който общувате с всички пациенти, независимо от това колко добре си мислите, че ви разбират.


Ниска здравна грамотност – по-често, отколкото си представяте

Големи национални проучвания в САЩ показват, че около една трета от възрастните имат ограничена здравна грамотност. Още повече, в някои групи от населението, включително по-възрастните хора и някои етнически малцинства, процентът е над 50 на сто, което означава, че повечето хора в тези групи са с ограничена здравна култура и е много вероятно всеки ден да преглеждате здравно неграмотен пациент.

Не забравяйте, че има разлика между здравната грамотност и основната грамотност, способността на хората да четат и пишат, да търсят информация и да я използват, за да се разбират в обществото. Само защото някой има добра обща грамотност (например професор в колеж, инженер или корпоративен служител) не означава, че той или тя непременно има добра здравна грамотност. И наистина изследванията показват, че обикновено лекарите надценяват здравната култура на своите пациенти и предполагат, че пациентите разбират повече, отколкото те всъщност разбират.


Използване на предпазни мерки в практиката

Поради това, че ограничената здравна култура се среща толкова често, трябва да приемем, че всички пациенти се нуждаят и искат лесни за разбиране обяснения за своите здравословни проблеми и това, което трябва да направят, за тези проблеми. Тук са пет препоръки за комуникация с всички пациенти, а не само с тези, за които подозирате, че са с ограничена здравна грамотност:

Обяснете нещата, без да използвате медицински термини

Повечето лекари, в някакъв момент от кариерата си, са били помолени от роднина или приятел да им обясни или "превежда" нещо, което техният лекар им е казал. Вие вероятно сте отговорили с помощта на понятия и думи, които хората без медицинско образование ще разберат. Така че, защо техният лекар не го е направил? Защо вие не правите това с пациентите си?

Лекарите често се притесняват, че ще обидят своите пациенти, ако използват прости, немедицински термини, когато говорят с тях. Но ако сте уважителни и обяснявате на нивото, което биха ви разбрали и ги мотивирате да участват в здравните решения за тях самите, те няма да останат обидени. Вместо това, пациентите ще оценят, че разбират какво им се говори. След като сте работили с пациент за известно време и слушате термините, които той използва, когато обсъжда медицинските си проблеми, ще бъдете в състояние да се справите по-добре в комуникацията с неговото ниво на разбиране. Но за начало, не се заблуждавайте и по-скоро използвайте по-прости, отколкото по-сложни обяснения.

Съсредоточете се само върху две или три основни послания

При всяка среща, както и при посещението в лекарски кабинет, хората са склонни да оставят само две или три основни послания. Но лекарите често бомбардират пациентите с информация, понякога дори провеждат уроци по анатомия, рисуват диаграми на вътрешните органи и коронарните артерии.

Проучванията показват, че пациентите, интервюирани веднага след посещението при лекаря си, помнят по-малко от половината от това, което им е било казано, отчасти, защото техният лекар не се е фокусирал адекватно върху ключовата информация.

Вземете нещата, които са най-важни за пациентите ви, и им обърнете по-обстойно внимание, вместо да се опитвате да разкажете на пациентите всичко, което се знае за проблема. Ако искат да знаят повече, те могат да ви попитат, а пациентите с хронични проблеми ще научат повече с течение на времето. Като не ги претоварвате с информация, ще бъдете по-уверени, че те ще си спомнят повече от препоръките ви и ще знаят какво е най-важното.

Полезен модел е подходът "Попитайте Me 3". С Попитайте Me 3, лекарят се насърчава да отговори, дори ако пациентът не пита, на следните три въпроса:

Какъв е основният проблем, който се лекува?

Какво трябва да направи пациентът за това?

Защо е важно да се направи това?

Използването на Попитайте Me 3 може да помогне на клиницистите да се съсредоточат върху основните послания и да се избегне ненужната информация.

Говорете по-бавно

Говоренето по-бавно ще помогне на пациентите да ви разбират по-добре, когато говорите на теми, които са непознати за тях. Ако се притеснявате, че прегледът в кабинета ще отнеме твърде много време, ако говорите бавно, ограничете вашата дискусия само до ключовите послания, както беше обсъдено по-горе, и това ще намали дължината на посещението.

Използвайте метода за учене чрез повтаряне

Помолете вашите пациенти да повтарят инструкциите ви със собствените си думи, така че да сте сигурни, че ще ви го обяснят по начина, по който са го разбрали.

Лекарите, които използват метода, имат по-добри резултати. Например пациентите, чиито лекари го използват, е 15 пъти по-вероятно да имат добър контрол на диабета от пациентите на лекарите, които не го правят.


Използвайте лесни за разбиране писмени материали

Всяка писмена информация, която предоставяте на вашите пациенти, трябва да е лесна за разбиране. Напишете основните неща, които пациентът трябва да направи, независимо дали това е как да се подготви за тест в лаборатория, насрочване на среща с консултант или да вземе ново лекарство, и се уверете, че не сте използвали медицински жаргон.

Има множество информация за това как да се създават пациентски информационни материали, като се взима предвид здравната грамотност, но малко са наличните материали, които действително отговарят на тези критерии. Списъкът "Характеристики на образователни материали за раздаване на пациентите, които ги правят по-лесни за разбиране" предоставя някои насоки, които могат да са ви от полза при оценка на материали или при създаването на свои собствени такива.

Дори пациентите, които са добре образовани и познавате от години, вероятно не разбират всичко, което им казвате. Приемането на мерки за справяне с ниската здравна грамотност на пациентите, описани в тази статия (да се разговаря на разбираем език, с акцент върху едно или две ключови послания, да се говори бавно, както и да се използва техниката на обучение чрез повтаряне, да се предоставят писмени материали, които са лесни за разбиране) може да помогне да се гарантира разбиране и подобряване на резултатите за всичките ви пациенти.


Характеристики на писмените материали, които ги правят лесни за разбиране от пациентите

  • Предоставяне на информация за това, какво трябва да прави пациентът, а не уроци по анатомия и патофизиология.
  • Подчертаване на това, което пациентите трябва да знаят, не на това, което би било хубаво да се знае.
  • Използвайте текст на ниво 5-ти клас четене.
  • Избягвайте медицински думи.
  • Избягвайте думи с повече от две срички.
  • Представяйте информацията като списък или въпроси и отговори, вместо в проза
  • Включете много празно пространство.
  • Използвайте картинки или други образни материали, за да илюстрирате ключови неща.
  • Избягвайте да давате информация, която не е от съществено значение за това, което пациентът трябва да знае или да прави.